Entre el desacord i la negociació

Aquests darrers dies han estat especialment complicats. S’han succeït informacions socials, econòmiques, polítiques, en les quals la posició ràpida i conseqüent del sindicat ha tingut un paper important a l’hora de condicionar les actuacions.

Les dades negatives de l’EPA per al 2009 i de l’atur registrat al gener evidenciaven un 19% d’atur, mentre que a Catalunya la destrucció d’ocupació havia estat d’especial intensitat. El darrer trimestre del 2009, el PIB va tenir un creixement negatiu d’un 0’1%, fet que confirmava que encara no sortim de la recessió. El Govern proposava allargar la vida laboral fins els 67 anys de forma obligatòria i canviar el període de còmput per a la jubilació, i passar dels 15 anys actuals als 25 (després va matisar que no era una proposta). L’FMI, i el president del Banc Central Europeu devaluaven (encara més) la capacitat de recuperació de l’economia espanyola i animaven a retallades de drets laborals i salaris. I s’anunciava, per al divendres dia 5, l’aprovació d’una reforma laboral regressiva pel Consell de Ministres.

Davant d’això calia una posició forta: rebutjar clarament els intents d’imposar canvis regressius en el sistema de pensions i impedir que s’imposés una reforma del mercat de treball que comportés retalls de drets. Crec que ha estat la intervenció sindical d’aquests dies la que ha permès que el document presentat el dia 5 pel Consell de Ministres sobre el mercat de treball hagi estat un document de propostes per a la negociació, sense posicions tancades. I tot i que persisteix el fort desacord entorn a les propostes sobre el sistema públic de pensions, crec que s’ha aconseguit obrir una porta a la negociació pel que fa al document del mercat de treball.

El document presentat sobre mercat de treball deixa de banda els temes més conflictius -abaratiment de l’acomiadament i el nou contracte de treball- i, per tant, és susceptible de negociar. Ara caldrà que en el marc del diàleg social es concretin les propostes. Hem de valorar positivament el canvi que representa la presentació del document i l’obertura de negociació, però haurem de ser capaços de mantenir la pressió al voltant de la nostra capacitat de proposta per evitar que puguin avançar les propostes més regressives. Sens dubte, determinats sectors voldran utilitzar les males dades econòmiques per continuar insistint en la necessitat de retallar drets i disminuir els controls sobre la regulació laboral, obviant que els problemes de fons de l’economia no estan en el mercat de treball sinó en dèficits formatius, d’infraestructures, de serveis, d’especialització productiva, de les febleses dels serveis d’ocupació, de les debilitats dels marcs de protecció social, etc.

Més enllà d’aquesta negociació és necessari abordar la reforma del sistema financer; així com les reformes del sistema educatiu, per millorar les qualificacions i capacitacions i evitar el fracàs i l’abandó escolars; del sistema sanitari, per garantir la qualitat dels serveis i l’ampliació de les cobertures; i les polítiques industrials que incentivin tant la modernització dels diferents sectors d’activitat com la potenciació dels nous sectors emergents. I hem de reiterar el profund desacord amb les propostes realitzades pel Govern sobre el sistema públic de pensions. Haurem de ser capaços de mantenir la pressió, mitjançant la mobilització, que evidenciï la posició forta en relació amb les pensions, amb les propostes constructives en el procés de negociació.

A continuació faig un resum, i una petita explicació, de les línies d’actuació que presenta el document presentat pel Govern i que els propers dies s’hauran de concretar en el marc de la negociació:

– Actuacions per reduir la dualitat i la temporalitat del mercat de treball, que incloguin la contractació de durada determinada, la contractació indefinida i la contractació a temps parcial. No es plantegen noves modalitats contractuals però planteja reflexionar sobre les modalitats contractuals per temps determinat i la vinculació del contracte d’obra amb la subcontractació. Planteja reforçar els mecanismes per evitar l’encadenament de contractes temporals i la rotació laboral, reforçant el paper de la Inspecció de Treball. Estableix un compromís per rebaixar la temporalitat en les administracions públiques. Hi ha propostes en relació amb el contracte a temps parcial que haurem d’analitzar per evitar que impliquin menys garanties per als treballadors/es i intentar dotar-les de més protecció social. Pel que fa a la contractació indefinida, planteja entre d’altres coses reflexionar sobre la causalitat de l’acomiadament i diferenciar el seu caràcter procedent o improcedent.

– Actuacions per afavorir l’ocupació dels joves. El text es limita a una situació específica com és la dels joves entre 16 i 24 anys que no tinguin formació. Caldrà ampliar les línies d’acció proposades tot abordant els aspectes de formació i transició laboral dels joves.

– Actuacions per reforçar els serveis públics d’ocupació i la millora de la intermediació laboral. Es preveu la legalització de les empreses privades amb ànim de lucre de col•locació i recol•locació, amb determinats requisits, entre altres autorització del SPO, conveni de col•laboració; garanties de privacitat de dades i mínims d’actuació amb treballadors de difícil ocupabilitat. Caldrà, en tot cas, reflexionar sobre reformes i millores del paper dels serveis públics d’ocupació i, quan aquests serveis públics siguin capaços d’aconseguir un determinat nivell d’intermediació, podrem valorar el paper de les agències privades de col•locació amb ànim de lucre. Haurem de negociar també la transposició de la directiva europea relativa a les ETT, però en qualsevol cas el document ja avança el respecte al principi d’igualtat dels treballadors i treballadores de les ETT.

– Actuacions per revisar l’actual política de bonificacions a la contractació. Cal abordar la seva reordenació ja que hi ha un cert consens en la seva escassa eficàcia.

– Negociació col•lectiva i flexibilitat en les empreses. Aquesta és una qüestió que correspon a l’àmbit de negociació bipartit -empresaris i sindicats- i per tant el Govern ha de continuar sent respectuós amb les decisions que s’adoptin en aquest àmbit.

– Actuacions per continuar avançant en la igualtat i la no-discriminació en el treball entre homes i dones. Hi ha el compromís de completar el desenvolupament reglamentari de la Llei d’igualtat.

– Actuacions per la millora del control dels processos d’Incapacitat Temporal. Planteja revertir l’estalvi en IT en les empreses quan se subscriguin acords entre empresaris i representants dels treballadors per reduir l’absentisme.

– Actuacions per fomentar l’ús de la reducció de jornada com a instrument d’ajust temporal d’ocupació. Aquí es plantegen alguns dels elements de flexibilitat per relacionar la jornada reduïda i la protecció per atur. Agilitar els tràmits per a l’autorització dels expedients, mantenint les garanties de control, i que, a més, es pugui utilitzar per empreses de qualsevol dimensió i amb independència del nombre de treballadors afectats per la mesura.


Publicat

a

Tags:

Comentaris

Deixa un comentari